kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jak z „morza diet" wyłowić tą najlepszą?
2011/1/25 1:50:00

Tyle jest rodzajów diet, ile ryb w oceanie. Jak spośród nich wybrać dietę najlepiej dostosowaną do indywidualnych potrzeb organizmu? Oto jest pytanie. Poniżej zestawienie kilku najpopularniejszych diet, które może pomóc w znalezieniu rozwiązania.


Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska opiera się głównie na produktach pochodzenia roślinnego. Należą do nich zboża, oleje, warzywa i owoce. Dzięki znajdującym się w nich witaminom E i C, kwasom tłuszczowym omega 3, błonnikowi, beta karotenowi oraz flawonoidom, zmniejsza się ryzyko zachorowania na nowotwory u osób, które stosują tę dietę.

- W diecie śródziemnomorskiej ilość mięsa jest znacznie ograniczona - mówi Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki, dietetyk Sante - zatem zmniejsza się również ilość spożywanych tłuszczów nasyconych, prowadzących do chorób serca czy miażdżycy. Niewątpliwym plusem diety śródziemnomorskiej jest wysoka zawartość błonnika w produktach, które są w niej polecane, np. w otrębach owsianych. Obecnie produkowane są otręby owsiane zawierające nawet dwukrotnie więcej błonnika niż pozostałe dostępne na rynku produkty tego rodzaju.

Dieta śródziemnomorska wyklucza także cukier i jaja w większych ilościach. Wielbiciele włoskiej kuchni, a więc spaghetti, pizzy i owoców morza, z pewnością pokochają ten sposób odżywiania się.

Dieta Dukana

Dieta Dukana jest obecnie jedną z najbardziej popularnych. Przynosi szybkie efekty, nie męczy ciągłymi głodówkami, a wybór jedzenia, które można spożywać jest urozmaicony. Długość jej stosowania jest przewidziana na całe życie, natomiast z racji tego, że jest zdrowa, smaczna i charakteryzuje się zmniejszającym się stopniem restrykcyjności, nie powinno stanowić to problemu dla nikogo. Dieta jest podzielona na cztery etapy. Pierwszy z nich to tzw. etap uderzeniowy. Przyjmowane są wówczas czyste proteiny (głównie mięso, jaja, orzechy, zboża, rośliny strączkowe oraz nabiał). Trwa od 1 do 10 dni.

W następnej fazie - równomiernego rytmu utraty wagi - dietę czysto proteinową stosuje się naprzemiennie z dietą proteinowo-warzywną. Do produktów z pierwszej fazy dołączają wówczas warzywa, m.in. takie jak: awokado, biała fasola, bób czy ciecierzyca. Szacowany czas utraty 1 kilograma wynosi ok. 1 tygodnia. W pierwszej i drugiej fazie ważne jest, żeby spożywać do 2 łyżek otrąb owsianych dziennie. Dzięki zawartemu w nich błonnikowi zapełniamy żołądek, nie czując głodu przez dłuższy czas, oraz usprawniamy proces metabolizmu. Druga faza kończy się w momencie, w którym osiągniemy upragnioną wagę.

Później następuje okres utrwalania osiągniętej wagi. W zależności od tego, ile zrzuciliśmy kilogramów, należy poświęcić 10 dni tej fazy na każdy stracony kilogram. Białkowy pozostaje tylko jeden dzień w tygodniu, do produktów dozwolonych w poprzednich fazach dochodzą owoce, pieczywo pełnoziarniste, żółty ser i produkty skrobiowe, oczywiście w odpowiednich ilościach, zaś dwa razy w tygodniu można zjesć posiłek - cztę w trakcie którego sięgamy po wszystkie produkty na jakie mamy ochotę (w ilości jednej porcji). Wreszcie na koniec przychodzi etap stabilizacji. Dozwolone są produkty ze wszystkich trzech faz oraz inne "zwyczajne" jedzenie. Przez 1 dzień w tygodniu je się czyste proteiny, zaś codziennie 3 łyżki otrąb owsianych. Ta faza trwa do końca życia. Dieta Dukana jest niezwykle skuteczna, pozwala uniknąć efektu „jojo" i cieszyć się piękną sylwetką i dobrym zdrowiem każdego dnia. Nalezy jednak ściśle przestrzegać jej zaleceń, zwłaszcza tych dotyczących ilości wypijanych płynów - zbyt mała ich ilość może prowadzić do poważnych kłopotów ze zdrowiem. Dieta spodoba się miłośnikom kawy i napojów gazowanych (co prawda tylko w wersji light) - można ich używać niemal bez ograniczen.

Dieta strukturalna

Dieta strukturalna wymaga wiedzy dotyczącej zawartości składników mineralnych i witamin oraz wartości odżywczej i energetycznej produktów. Nie jest to dieta dla szybko zniechęcających się leniuchów, ale dla osób, które świetnie orientują się w tym, co jedzą i potrafią wyliczyć, ile kilokalorii oraz jakich substancji odżywczych potrzebuje ich organizm. Na pewno ta dieta stanowi wyzwanie, ale ci najbardziej wytrwali mogą spodziewać się wymiernych efektów w postaci nie tylko zgrabnej sylwetki, ale także zdrowego i silnego organizmu.

Dieta Montignaca

Twórcą tej diety jest Michel Montignac. Jej najważniejsze założenie to utrzymanie niskiego indeksu glikemicznego w spożywanych produktach. Czyli, mówiąc po polsku, należy po prostu jeść mniej cukru (najlepiej całkowicie go wyeliminować), a swój jadłospis oprzeć o węglowodany złożone. Montignac twierdził, że to zwiększone stężenie glukozy we krwi jest przyczyną otyłości, a nie jej skutkiem i później jego teoria została potwierdzona naukowo.

W diecie Montignaca istnieją dwie możliwości żywienia. Pierwsza z nich zakłada

Tę dietę powinno się stosować w dwóch fazach. Pierwsza z nich ma na celu zmniejszenie masy ciała. W jej trakcie nie łaczymy tłuszczów z węglowodanami - w jednym posiłku jemy więc tłuszcze i białka zawartych w mięsie oraz węglowodany o bardzo niskim indeksie glikemicznym, w kolejnym zaś - białka i węglowodany o niskim (ale nieco wyższym niż w posiłku tłuszczowym) indeksie glikemicznym, wykluczamy natomiast tłuszcze.

W drugiej fazie nie musimy już unikać łaczenia na jednym talerzu tłuszczów i węglowodanów, przestrzegamy jednak w dalszym ciągu wybierania produktó o niskim IG. Z założeń diety Montignaca należy korzystać przez całe życie. Organizm po jakimś czasie przyzwyczai się do nowego trybu odżywiania i z każdym kolejnym tygodniem będzie łatwiej. Dzięki tej diecie istnieje realna szansa, że na starość nie będziemy borykać się z nadwagą i problemami sercowymi.

Dieta zgodna z grupą krwi

Prawdziwym hitem okazała się odkryta przez Petera J. D'Adamo zależność sposobu odżywiania od grupy krwi. Szybko znalazła ona swoich wiernych zwolenników, gdy okazało się, że rodzaj pokarmu przypisany konkretnej grupie krwi jest bardzo dobrze przyjmowany przez jej posiadacza, szybko trawiony, wspomaga odchudzanie się i poprawia samopoczucie. D'Adamo w książce własnego autorstwa pt. „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi" wykazał, że grupa krwi określa tożsamość człowieka, identyfikuje go i mówi o tym, w jaki sposób powinien się odżywiać.

D'Adamo tłumaczy tę ciekawą zależność ewolucją ludzkości. Według niego najstarsza jest grupa krwi 0, której przypisuje się mocny i agresywny układ odpornościowy. Grupa A wykształciła się u osób, które przeszły z myśliwsko-zbierackiego stylu życia na rolniczy. Osoby o tej grupie krwi są przystosowane do życia w dużych społecznościach. Grupa B powstała w momencie migracji ludów na północ, kiedy musiały one przystosować się do nowych, trudniejszych warunków. Cechą charakterystyczną dla tej grupy jest łatwość w asymilacji i dążenie do harmonii między układem neurologicznym i odpornościowym. Z kolei grupa krwi AB jest najmłodszą grupą i stanowi kontrastowe połączenie grupy A, która wykazuje się większą tolerancyjnością, z grupą B, która - choć prymitywna - jest bardziej kompatybilna.

Osoby, które pragną zmienić styl życia na zdrowszy i przejść na odpowiedni dla siebie sposób żywienia, powinny zgłębić wiedzę dotyczącą diety najbardziej dla nich interesującej spośród wymienionych. Warto również zapoznać się z opiniami tych, którzy już ją zastosowali i skontaktować się z lekarzem lub najlepiej dietetykiem. Również w Internecie nie zabraknie forów, na których piszą osoby chcące podzielić się własnymi wrażeniami - zarówno dobrymi jak i złymi - płynącymi z korzystania z konkretnej diety.

Jednakże nalezy pamiętać, że każda dieta musi wiązać się po pierwsze z konnsekwentnym jej stosowaniem, a po druge ze zmianą stylu odżywiania się zaplanowaną już na całe życie. Nawet naklepszy program odchudzania nie pomoże, jeśli po nim wrócimy do dawnych złych nawyków. Utracone kilogramy także wówczas wrócą i to w ilości większej niiż poprzednio...








()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: Dieta zgodna z grupą krwi, IG, cukrzyca, dieta, dieta Montignaca, dieta dukana, dieta strukturalna, dieta śródziemnomorska, nadciśnienie, odchudzanie, otyłość


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»